onsdag 19 januari 2011

Årets bokresumé

Den bok som jag uppskattade mest av allt i år var tveklöst Joyce Carol Oates Blonde. Sofi Oksanens Utrensning var inte så pjåkig den heller. Och Xiaolu Guo Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande minns jag också med särskild värme på grund av dess humor och hur fint den beskriver mötet med en ny kultur och ett nytt språk.

Ur den icke skönlitterära kategorin lärde jag mig mycket om skrivandet av Stephen King i hans bok Att skriva - en hantverkares memoarer och om livet av Jill Bolte Taylor Min stroke.

Jenny Wrangborgs diktsamling Kallskänken gjorde mig glad eftersom det satte ord på hur det är att ha ett jobb längst ner i jobbhierarkin.

Läste också några fina novellsamlingar:
Petina Gappah - Sorgesång för Easterly
Miranda July - Ingen hör hemma här mer än du
Joyce Carol Oates - Vredens änglar

Fem andra böcker som jag gillade lite extra var:
Josefin Sundström - Vinteräpplen
Cormac MacCarthy - Vägen
Karolina Ramqvist - Flickvännen
Unni Drougge - Bluffen
Anna B Ragde - Berlinerpopplarna

Inga kommentarer: