lördag 24 maj 2008

Enkelt och gott bröd

5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
1/2 paket jäst
2 tsk salt + 1 msk honung
över en liter vetemjöl

To do:
Smula ner jäst i en en bunke. Lägg i salt och honung.
När jästen har smält: häll på vatten och mjölk, sedan mjöl.
Degen ska vara lagom lös och man ska egentligen inte behöva knåda den, men jag brukar göra det ändå, så lite som möjligt.

Låt jäsa minst 1,5 timme, eller låt stå i kylskåpet över natten och grädda på morgonen. Jästider är tydligen inte så petigt som jag alltid har trott.

Strö ut en rejäl näve mjöl på bakbordet. Vält ut degen men knåda inte. Platta till och skär remsor, omkring fyra och dela varje remsa på snedden i tre-fyra delar. Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i cirka 20 minuter. (Andra plåten går snabbare än den andra.) Kolla färgen.

Ungsvärme 250°.

-

2 kommentarer:

Nina sa...

Det fungerar utmärkt att byta ut större delen vetemjöl mot grahamsmjöl om man bara har si sådär 2 dl vetemjöl kvar och inte ids gå till butiken. Jag satte ner lite frön också men antingen satte jag i för lite eller också slukades det av jästmonstret för nu syns de inte... Gott blev det i alla fall.

Martina sa...

Att det blev gott är ju huvudsaken :) Skoj att du använder "mina" recept :)