onsdag 18 april 2007

Lästa böcker år 2007


37. Chimamanda Ngozi Adichie - Half of a yellow sun
Betyg:

/.../



36. Katarina Wennstam - Smuts
Betyg: VG

En spänningsroman om sexköp, trafficking och rättsväsendet. Lättläst. Lite som en deckare.



35. Harry Bernstein - Den osynliga väggen
Betyg: VG+++

Välskriven barndomsskildring om den osynliga väggen mellan kristna och judar bosatta på en mindre gata i England runt första världskriget.

Harry Bernstein är 96 år gammal då han debuterar som bokförfattare.



34. Khaled Hosseini - Flyga drake
Betyg: MVG

En stark berättelse och ett vackert språk.



33. Inger Edelfeldt - Svarta lådan
Betyg:

- Pausad -


32. Walter Repo - I brottets spår: reportage
Betyg: G

En reportagebok. En mer utförlig skildring av olika brott och rösterna omkring det. En vidareutveckling av kvällstidningarnas makabra rubriker och ofta osanna detaljer.

Lättlästa reportage. Vissa gav en fördjupad bild av vad som låg bakom, att det fanns en människa bakom brottet. Andra brottsbeskrivningar kändes bara onödigt detaljerade och levererade mänsklig ondhet på ett sätt som jag inte vill tro att den finns; utan samvete eller känsla. ("Vad ska vi göra idag? Mörda någon?") Vissa reprtage skrämde mig och ett tag ville jag inte läsa vidare.

Behållning av boken: journalister går inte att lita på, förmodligen inte Walter Repo heller.

:)



31. Unni Drougge - Penetrering
Betyg: Måste tänka på saken.

Vass brud den där Unni.



30. John Ajvide Lindqvist - Låt den rätte komma in
Betyg: MVG

Helt oväntat får vampyrboken högsta betyg. Den är bra skrivet, underhåller, berör, roar och får mig att grimasera äcklat lite då och då.

Tycker om att boken, trots innehållet, framstår som helt realistisk och vardagsnära.



29. Joyce Carol Oates - Älskad, saknad

Betyg: VG

En bok som jag behöver smälta först för att komma på vad jag egentligen tycker...
Fina personbeskrivningar kanske. Bra skrivet. Kanske lite ojämn. Återkommer.



28. Orhan Pamuk - Istanbul: Minnen av en stad
Betyg:

Ej avslutad. Ska prova någon annan av hans böcker först tror jag.



27. Audrey Niffenegger - Tidresenärens hustru
Betyg: VG++

Lite aningen svårstartad men sedan en välskriven, välkomponerad bok om kärlek och vilket omak det är att utsättas för ofrivilliga resor i tiden.




26. Célestine Vaite - I kloka kvinnor sällskpa
Betyg: G+

Enkel, kändes i början nästan simpel och lättvindigt skriven, men jag drog då både på munnen och fällde en och annan tår.
En bok med värme.

I stil med Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith.



25. JK Rowling - Harry Potter and the deathly hallows
Betyg: *

Harry Potter är mer som ett fenomen än en bok.



24. Ian McEwan - Lördag
Betyg: /5

/.../ Ej avslutad. Tror att den är för filosofisk för min smak. Fast hann ändå med någon mening som fick det att klicka till.



23. Red. Susanna Alakoski och Karin Nielsen - Tala om klass
Betyg:

/.../ Ej avslutad.

En antologi där femton olika kvinnor skriver om klass. Ibland kommer det åt mig. Ibland känns det som upprepningar och ett skrap på ytan. Svårt att skilja på vad som beror på klass, kön eller av otrygga hemförhållanden. Saknar bidrag från någon med utomnordisk bakgrund.



22. Shirin Ebadi - Mitt iran
Betyg: 4,5/5

Shirin Ebadi fick Nobels fredspris år 2003. Boken Mitt Iran handlar om hur krig, revolution och den nya regimen har påverkat hennes och andras liv.

Intressant och läsvärd!



21. Katarina Kieri - Dansar Elias? Nej!
Betyg: 3/5

Fick pris för bästa ungdomsbok år 2004.
Avskalad. Okonstlad, men ändå konstlad på samma sätt som mys-pys-charmfilmer är.



20. Roslund Hellström - Odjuret
Betyg: 3...?/5

Kriminalroman. Jag var skeptisk i början. Ändrade mig sen. Den visade sig handla om lite mer än sexuella barnamord, svordomar och råhet. Försök till något slags etisk ställningstagande, hur långt man är beredd att gå.



19. Inger Edelfeldt - Finns det liv på mars?
Betyg: 4/5

En vuxendomsbok som det står på sidan tre. Om Joni, en enssamstående mamma som funderar över tilltänkta plastpappor, Bowie, hennes egna tryckta skiva som ligger i en kartong i garderobem och om hon ska växa upp eller inte.

En skön och mysrolig bok och ett tänk som jag gillar.



18. Curtis Sittenfeld - I en klass för sig
Betyg: 4/5

En tjej får stipendie, börjar på internat och försöker hitta ett sätt att vara som fungerar.



17. Victoria Clayton - Dans med förhinder
Betyg: 2,5/5. (Minsann va jag snålar med betyg.)

Så fick jag då läst den till slut. En bok om Viola som levt ett ganska skyddat liv och sen ska ut i stora världen och prova på män, relationer och matlagning. Kärlek. Komik. Marian Keyes - stuk.

Garvade en gång riktigt rejält. Blev aningen förvånad någon gång då och då när boken inte tog de vändningar som jag så självsäkert förutsett.



16. Jens Lapidus - Snabb Chash
Betyg: 3,5/5

Om kokain, kriminalitet. Om att vilja ha mer, hela tiden.

Om ytlighet, svek, motiv och företagaranda. Att allt bottnar i något, inget är svart eller vitt och alla har sin egen bakgrund.

Skickligt skriven.
Känns ärlig. Som det skulle kunna vara. Hur lätt det är att byta scen utan att egentligen reagera eller riktigt ta ställning. Hur svårt det kan vara att byta perspektiv.



15. Tina Frennstedt - Diplomatdottern
Betyg: 2,5/5

Om vikten av att akta sig för att komma i närheten av droger när man befinner sig i länder som Thailand.




14. Christina Larsson - 5:e Moseboken
Betyg: 2/5

En deckare i Göteborgsmiljö. Egentligen finns väl inget som stör förutom att den inte riktigt tänder till, snudd på alldeles för strukturerad och torr. Hade önskat att huvudpersonen Ingrid var mer personlig, engagerade.



13. Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam

Betyg: 4/5

Jomen, läs den du också! Drivkraftig. En anorektisk, konstnärlig, utbränd städerska. En argsint kock. En stammande adelsman. En äldre dam som döljer sina blåmärken för att inte bli tvingad att flyttad till ett äldreboende. Fint skriven. Varm.




12. Tomas Sjölin - När träden avlövas ser man längre från vårt kök
Betyg: 2,9/5

En bok som nog var ganska nyttig för mig att läsa eftersom jag kan vara ganska intolerant när det gäller religion och en del troendes inställning gentemot funktionshindrade, (det där om att be om ett tillfrisknande som inte är möjligt, om syndaförlåtelse, en tycka-synd-om-mentalitet som jag inte kan förlika mig med). Fick några nya tankar och insikter kanske. Tomas Sjölin verkar vara en klok människa.



11. Susanna Alakoski -Svinalängorna
Betyg: 4,5/5

Jo. Sveptes med. Befann mig där i ett sovrum full med inandad och stillastående luft, med fördragna persienner mot den klara dagen utanför.




10. Victoria Clayton - Moonshine
Betyg: 3/5 (Ej avslutad)

Kämpade med engelskan i början. Är ovan. Sen blev jag lite trött på det romantiska. Sen sa hon som jag fick låna boken av att det går över, den börjar handla om annat sen och blir roligare, så jag lovade att ge den femtio sidor till (den är på 696 sidor) och nu har jag gett den tio sidor till och den handlar om annat men jag har ändå hunnit läsa andra böcker mellan. Är nog inte så intresserad. Den är säkert bra. Tror att det kanske är språket som ställer sig mellan.



9. John Connor - Lekrummet
Betyg: 4,5/5

Ibland blir till och med jag trött på alla deckare där man drar allt till det yttersta för att skapa spänning á la svarta tidningsrubriker. Den här boken var också så där otäck och aningen överdriven, men på ett mer genuint sätt. Riktigt spännande. Bra handling. Väldigt blodig på slutet.




8. Reggie Nelson - När jorden rämnar
Betyg: 2,5/5

Började bra. Blev vimsig. Oklar. Kanske för att huvudrollsinnehavaren drack så mycket alkohol att jag inte kunde låta bli att tänka att nu, när som helst, slocknar han... eller måste i alla fall stinka å det allvarligaste.



7. Erland Loe - Doppler
Betyg: 4,5/5

Rolig. Norsk. Lättsam. Annorlunda. Om att plötsligt flytta ut i skogen och bli kompis med en älg.

Rekommenderas!



6. Sandra Gustafsson - Maskrosungen
Betyg: 4/5

Uppväxtskildring. Fint skriven. Stark tjej. Modig.



5. Inger Edelfeldt - Det hemliga namnet
Betyg: 4,5/5

Stundtals lite på gränsen till tung men med sådana formuleringar att det svindlar till och jag minns varför jag tycker om att läsa.




4. Yasmina Khadra - Efter attentatet

Betyg: 3/5

Om en kirurg i Tel Aviv som får beskedet att hans fru har sprängt sig själv och andra i luften.



3. Arnaldur Indridason - Änglarösten

Betyg: 3/5

Islänsk deckare.



2. Arnaldur Indridason - Mannen i sjön.

Betyg: 2,5/5

Islänsk deckare.



1. Mari Jungstedt - Den döende dandyn
Betyg: 2/5

Deckare utan egentlig handling eller spänning.


*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Blev nyfiken på den av Erlend Loe. Flytta ut i skogen och bli kompis med en älg! Jag och S ska gå på en pjäs av Erlent Loe ikväll. Fakta om finland. Verkar ju lovande nu. Rolig liten avdelning här med boktips.

Martina sa...

Det är bra att du blir nyfiken på Erland Loe, det förtjänar han, nog.

Ha så trevligt på teatern.

:)

Anonym sa...

Hur gjorde du denna sida? /syster Hannanas

Martina sa...

Ett vanligt blogginlägg som jag sedan länkade till!