tisdag 10 april 2007

Bakishelg


SIMONS KOLAKAKOR

100 g margarin
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Blanda rumsvarmt (10 sek i micron) smör och socker. I med resten.

Forma till tre långa rullar. Platta till lite.

In i ugnen i 175 grader i 10-12 min. Skär kakorna medan de är varma.


-

På onsdag, (som jag måste komma ihåg är imorgon), väntar besök från farsgubben. Besök i dagarna fem. Jag har gjort mig till och dammsugit och bakat och städat och tvingat Husmannen till diverse medhjälp.

Har bakat två bröd som blev för salta. Ett av dem fick dessutom för stor dos fänkål. Urk.
Förut måttade jag i handflatan: hällde upp till ett lagom stort berg. Nu använder jag det nya matskedsmåttet som jag vann under julens julklappsspel. En matsked salt är väldigt mycket salt. Min egen privata matskedshandflata kom jag fram till bestod av ungefär en halv matsked.

Gjorde ett surdegsbröd som tog tre dagar på sig att jäsa. Blev väl så där. Väntar man i tre dagar har man ju vissa förväntningar, kan inte riktigt säga att de infriades.

Och kokostoppar och kolakakor. Alldeles för goda. Blev tvungen att baka nya.

-

Inga kommentarer: