onsdag 2 januari 2008

Lästa böcker 2009

De tre mest uppskattade böckerna 2009:

Carsten Jensen - Vi, de drunknade
Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen
Christine Falkenland - Vinterträdgården

Och även:

Nicole Krauss - Kärlekens historia
Gregory David Roberts- Shantaram
Donna Tartt - Den hemliga historien
Jeffrey Eugenides - Middlesex
Åsa Linderborg - Mig äger ingen
Amanda Svensson - Hey Dolly

Och uppskattade i andra kategorier:

Bruno K Öijer - Svart som silver (poesi)
Jo Nesbø - Snømannen (på norska)
Nina Hemmingsson - Jag är din flickvän nu (konstserie)
Dennis Lehane - Patient 67 (deckare)
Maria Scherer - Någonting bättre är redan på väg (livsvisdom)


Samtliga lästa år 2009:


32. Christine Falkenland - Vinterträdgården
Betyg:



31. Siri Hustvedt - Vad jag älskade
Betyg:

/.../


30. Lillemor Östlin - Hinsehäxan
Betyg:



29. Mare Kandre - Aliide, aliide
Betyg:

/.../


28. Ishmael Beah - Lång väg hem: en barnsoldats berättelse
Betyg:



27. Nina Hemmingsson - Jag är din flickvän nu
Betyg:



26. Jo Nesbø - Snømannen
Betyg:

Min första lästa bok på norska!



25. Carsten Jensen - Vi, de drunknade
Betyg:



24. Thomas Kanger - Gränslandet
Betyg:



23. John Steinbeck - Vredens druvor
Betyg:

/.../


22. Ann Cleeves - Svart som natten
Betyg:



- Sue Townsend - Adrian Mole 30 1/4
Betyg:

/.../


- Gerd Brantenberg - Egalias döttrar
Betyg:

/.../


21. Karin Alvtegen - Skugga
Betyg:



21. Stephenie Meyer - Twilight
Betyg:


20. Gerda Antti - Ungjävlar
Betyg: 3



19. Ingrid Carlberg - Pillret - en berättelse om depressioner och doktorer, forksare och Freud, människor och marknader
Betyg:

/.../


18. Åsa Linderborg - Mig äger ingen
Betyg: 3,5



17. Julia Cameron - The right to write
Betyg:




16. Annika Thor - Motljus
Betyg: 4



15. Gregory David Roberts- Shantaram
Betyg: 4

Niohundrafyrtioen sidor. Ett imponerande verk, både att orka skriva det och att orka läsa det.



14. Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen
Betyg: 4,5

En helt fantastisk författare och en fantastisk bok.



- Petra Hammesfahr - Das Geheimnis der Puppe
Betyg:

/.../


13. Amanda Svensson - Hey Dolly
Betyg: 3

Söt och kort.



12. Matti Larsson, Lasse Wierup - Svensk maffia - en kartläggning av de kriminella gängen
Betyg: 3,5




11. Donna Tartt - Den hemliga historien
Betyg: 4,5



10. Maria Scherer - Någonting bättre är redan på väg
Betyg: 3,5

Klok och lättläst om hur man kan förhålla sig till livet.



9. Maja Lundgren - Myggor och tigrar
Betyg: 3

Den första delen tyckte jag var helt fantastisk, sedan dog mitt intresse ganska tvärt. Skumläste i mitten och tyckte att den blev lite bättre mot slutet.



- Roberto Saviano - Gomorra
Betyg:

Oavslutad.
Trodde att Gomorra skulle vara en skönlitterär bok, men det är det inte. Lurt.



8. Jeffrey Eugenides - Middlesex
Betyg: 4

"Vi greker gifter oss i cirklar, för att påminna oss om äktenskapets grundläggande förutsättningar: att man för att bli lycklig måste hitta variation i upprepningen, och att man för att komma framåt måste återvända till utgångspunkten."



7. Åsne Seierstad - Hundra och en dag: en reportageresa
Betyg: 3

Har bara läst två av Seierstads böcker och tycker att hon väljer intressanta ämnen. Det jag har svårt för är den där vaga
(inbillade?) tonen av arrogans.


6. Bruno K Öijer - Svart som silver
Betyg: 4

Tjusigt. Svindlande och bitvis ganska roligt.



5. Nicole Krauss - Kärlekens historia
Betyg: 4,5

En mycket fin bok med humor, originalitet, värme och sorgsenhet.
Läs den!

Ur en lillebrors, som misstänker att han kan vara Messias, dagbok:

"9 april. Jag har varit en normal människa tre dagar i rad. Det betyder att jag inte har klättrat upp på taket på några byggnader eller skrivit G-ds namn på något som inte är mitt eller svarat på en helt normal fråga med citat ur Torah. Det betyder också att jag inte har gjort något där svaret skulle bli NEJ på frågan: SKULLE EN FULLT NORMAL MÄNNISKA GÖRA DETTA? Hittills har det inte varit särskilt svårt."


4. Dennis Lehane - Patient 67
Betyg: 4



3. Jodi Picoult - Den tioende kretsen
Betyg: 4



2. Helene Tursten - En man med litet ansikte
Betyg: 3



1. Marie Hermanson - Svampkungens son
Betyg: 2,5




4 kommentarer:

Nina sa...

Fyra böcker redan! Det är ju bara 13 januari.

Martina sa...

Den fjärde boken är ju bara påbörjad. Dessutom har jag ju varit ledig och åkt tåg vilket såklart främjar läshastigheten :)

Nina sa...

Och nu är du inne på femte boken. Du ligger långt före storastyster. Skriver du in böckerna i listan redan när du börjar läsa dem?

Martina sa...

Yupp, lägger in dem vid start. För ovanlighetens skull har jag tre påbörjade, men bara tre färdiglästa