lördag 26 januari 2008

En nära litteraturen upplevelse


På biblioteket insåg jag att jag hade blivit helt internetaliserad.

Att komma ihåg:

1. På ett bibliotek går det inte att leta på s-nånting och googla på titeln när man glömt författarens namn. Man måste ha lärt sig den exakta stavningen om man vill slippa leta ihjäl sig.

2. På ett bibliotek måste man komma ihåg att boken även kan befinna sig på ungdomshyllan, deckarhyllan, självbiografihyllan, nyligenutkomnahyllan eller helt enkelt på fel ställe.

3. På ett bibliotek måste man bemästra sin besvikelse när alla böcker redan hunnit lånats av andra eller bara finns i
Frölunda.

Av alla mina uppskrivna boktitlar kunde jag inte låna en enda. Kom hem med tre ljudböcker och en bok om hieroglyfer istället.

-

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fördelen med bibliotek är att man kan komma hem med en bok om hieroglyfer :)

Martina sa...

Jo, det är ju sant. Det är på biblioteken som man inser att man har de mest udda dragningar. (Fast hieroglyferna lånade jag bara för att titta på bilderna.)