måndag 12 mars 2007

Palt för bövelen!

Gjorde ju palt häromnystanes för första gången i mitt liv. En stor dag för mänskligheten. Enkelt och väldigt gott, serverat med smör och fläsk som stekts på hög värme i mycket smör och salt. Vissa har lingonsylt till. Det tycker jag är ohemult. Men då har jag heller aldrig gillat lingon.
I glaset ska det vara mjölk.


Recept:

Riv några potatisar på rivjärnet. (För fullkornspalt: med skal.)
Blanda med mjöl och salt till det blir lagom och formbart.
Forma klump och koka i kastrull med vatten tills de stiger till ytan.

Man tror hela tiden att man gör fel, men det gör man inte. Om paltklumparna inte håller ihop i kastrullen behövs mer mjöl.


Efter middagen infaller den berömda paltkoman. Ladda upp med någon bra film och se till att ha telefonen inom räckhåll.

Voilá!
Palt.
För det är du värd.

-

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är det ett familjerecept? Jag var med min moster och gjorde palt en gång men jag mins inte riktigt hur hon gjorde. Kommer bara ihåg att det var tungt att mala potatis och att skärbrädan rörde på sig.

Martina sa...

Yupp miss Holmes! Ett familjerecept i modern tappning. Den berömda potatisveven är nu undanställd - det går lika bra med rivjärn :) I alla fall om man ska koka ett lätträknat antal paltar.

Anonym sa...

Om man är bra på att räkna långt och ogillar blodpalt så är ju veven bra..

Martina sa...

... och om man inte har en Husman som man kan tvinga att riva.

Anonym sa...

Du har en snäll husman :)
/kanina