måndag 19 mars 2007

Böcker och pengar.

Hm...
Det haglar ute. Blåser, viner och busar.
Why?

Har läst ut Reggie Nadelson När jorden rämnar. Den började bra. Fartig, lite annorlunda, sen blev det stundtals virrigt och alla pratade likadant, ryckigt och forcerande (är inte säker på vad forcerande betyder men det låter som ett ord som skulle kunna passa). Slutet var lite oväntat men redde inte ut alla trådar. Författaren är en författarinna men skriver som en machoman. Boken gick att läsa men tror inte jag skulle rekommendera den.

Nu har jag börjat på nästa. Victoria Clayton
Moonshine. Engelsk och romantisk. En från tjejgänget som lånade mig den. Hm. I alla fall så får jag öva upp min engelska. Får se hur den tar sig, om jag orkar med den till slut. Har annars svårt för tegelstensmodellen. Lite svårt för kärleksböcker med en mörk och omöjlig man och en ljus och förnuftig.

Var på stan igår och glömmer alltid att de numera är ett konstant inslag av stadsbilden: de nya tiggarna, de som sitter på sina bara knän med mössan i handen och skakar och ser bedjande ut. Blir illa berörd. Vill inte se. Skäms. Så jag ger lite pengar och vänder hycklande bort blicken. Tänker att kanske de bara luras, kanske de tjänar massor. Tänker att jag kanske inte är så medmänsklig som jag vill tro. Tänker att de i alla fall har mindre pengar än jag själv.

Mjo. C'est tout.



Inga kommentarer: