söndag 4 mars 2007

Sverker, aspartam och ostkakor

Långsam helg med mycket läsning och mycket dåligt samvete för att jag inte jobbat klart så mycket som jag hade lovat mig själv. Har sovit, ätit och idag har vi handlat och jag har gjort ostkakor.

Svårt att gå och handla nu förtiden.
Såg på Plus-Sverker häromveckan där han visade hur mycket koldioxidutsläpp olika frukter innebar. En lokalt odlad morot i ett oljedrivet växthus var mycket sämre för miljön än en litchifrukt som flygits hit från Kenya, (annars är flyg bland de värsta). Och en banan som åkt båt från sydamerika eller lastbil från Frankrike är ganska okej. Förhållandevis.
Så mycket att ta hänsyn till.
Ekologiskt hit och utfiskade fiskar dit.
Viktigt men frustrerande när jag kan ha tillräckligt med beslutsångest som det är.

Dagens vårtecken: Såg en tjej som joggade i t-shirt.

Gårdagens bä: Melodifestivalen. Usch. Andra chansen. Magnus Uggla. Allvarligt. Varför gillar Sverige hans musik?

Gårdagens rys: Jesus Camp, dokumentären. Undrar om de är fler psykopater over there eller bara en allmän hjärntvätt som pågår. Stackars barn som måste axla all världens "synd" och tala i tungor och lära sig halleluja-ord utantill för att de är så mån om att vara till lags och passa in och få en klapp på huvudet av de vuxna. Kände ett starkt sug att kidnappa kidsen, slänga in dem i en buss och avprogrammera dem.

Dagens iiiii: Hastigt snussug ilade förbi. Reflekterade över att jag gärna försöker byta ut snuset mot exempelvis kaffe - dricker stora mängder som min mage inte tål, och tuggar tuggummi och äter halstabletter med aspartam. Byter ett gift mot något annat. Funderar på att börja med de där kaffegodisarna, kanske mildare för magen, eller treo eller något annat spännande. Som ostkakor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ostkakor är hälsosamma på alla sätt och vis!
Jag såg också Jesus Camp. Den dokumentären var oscarsnominerad...minns inte om den vann...men bra var den. Jag tror att jag skulle bli rädd om det kom ett litet programmerat barn och ställde mig frågor om var jag tror att jag hamnar när jag dör, när jag sitter och slappar på en bänk eller bowlar.

Martina sa...

Jo. Barn som pratar om Gud på det sättet borde bara finnas på film.

Ostkakor hälsosamma?
Mjo... klurigt det där. Goda var de alla fall.