onsdag 9 april 2008

Pappersexercis


Blanketterna från a-kassan kom tillbaka i retur och ville bli kompletterade. Jag tror jag lider av något blankettrelaterat syndrom. Blankettanalfabet. Paragrafobi.

Sen damp ju även deklarationen ner i brevlådan och jag fick möjlighet att ifrågasätta en för mig tidigare självklar inställning: Att alltid fuska i alla lägen när möjlighet ges. Blev lite förvånad när Husmannen hade invändningar och inte ens ville överdriva lite och säga att han har köpt pendelkort i åtta månader istället för sju.

- Eh. Hm. Så man man ju också göra - bara vara ärlig, sa jag trevande och kände genast att detta var ett helt nytt sätt att tänka på.

Plus gick vi ju ändå. Även utan fusk.

Margit: + 16 kr.
Husmannen: + en smärre förmögenhet.

-

5 kommentarer:

Anonym sa...

Usch ja! Det där med a-kassan är ett litet helsike. Snart går mitt kortvikariat ut och jag måste börja med alla blanketter och intyg igen.

Martina sa...

Stackars oss.

Men du blev ju populär på din arbetsplats så man kan ju hoppas att de vill behålla dig :)

Anonym sa...

A-kassan vet jag inget om, men jag har av förklarliga skäl lattjat en hel del med blanketter ändå de senaste åren. Visst känns det som att man KOMMER att fylla i något fel hela tiden? Och sedan kommer någon att, typ, säga att "du gjorde fel, nu har du förverkat din rätt till liv, leverne och oxfilé på lördag for all eternity and then some".

F.ö. måste jag betala 800 kronor till staten. Det är nackdelen med att fördubbla sin årsinkomst från ett år till ett annat.

Martina sa...

Exakt.
När jag fick tillbaka mina blanketter från a-kassan för tredje gången kändes det verkligen som om nu var det livlina nr 3 och jag hade försuttit alla mina chanser till ett drägligt liv.

800 kronor minus är lite surt, men att fördubbla sin årsinkomst är å andra sidan trevligt :)

Anonym sa...

Jag har funderat över varför de alltid påpekar ett fel var 3e vecka. Varför kan de inte läsa igenom hela blanketten och påpeka alla fel och brister på en gång så man kan åtgärda det utan att det tar flera månader. Ett alternativ skulle naturligtvis vara om de skrev tydligt vad som ska skrivas och vilka papper och intyg som ska skickas med så man kan göra rätt på en gång. Det skulle spara så mycket energi för oss alla fast det skulle å andra sidan ta bort arbetstillfällen om inte varje blankett skickades fram och tillbaka under några månaders tid.