fredag 17 juli 2009

Morgonsidor

Rast efter tre timmars skrivande med uppehåll för telefonsamtal och uppbyggande dagdrömmeri. Solen bränner över armar och bröstkorg, jag har burit fram stol och bord och bytt om till bikini. I trädgården står badmintonnätet uppställt tillsammans med fotbollsmålet och vattenspridaren. En duva flyger iväg med tung kropp som avslöjar varje förflyttning; ansatsen, grenarna som skakar till och löven som filtrerar. På avstånd går det att höra en sågmaskin, gälla slag från hammaren och sedan de avslutande dånen när brädan tar emot. Svenskarnas aktiva sommarledighet. Tänker på de vänner jag inte hunnit med den senaste tiden, att jag ska höra av mig och föreslå att vi ses, fråga hur de mår. Har känt mig trött och har fortfarande ett behov över att komma ifatt mig själv, ladda om och få sortera.
Ljuvligt ändå. Solen. Gräset. Svetten som kryper ner mot midjan innan den torkas upp av en sval bris. Kanariefåglarna i sin stora bur, en humla som lämnar en vitklövers spretande krona för att besöka nästa.

Inga kommentarer: