söndag 19 juli 2009

Morgonsidor

På övervåningen, alldeles intill trappan står ett antikt litet vitt skrivbord med lagom plats för min laptop, kaffekopp och en bunt cd-skivor. Jag har dragit ut det från väggen så att jag sitter vänd mot raden av fönster och de båda läsfåtöljerna - så att jag kan se om någon skulle komma uppför trappan. På skrivbordets överdel står en vissnad blombukett i ett vattenglas med två sångfåglar i relief. Rosorna har lagt sina skrynkliga huvuden över kanten, prästkragarna har torkat och björkbladen antagit höstens spröda guldfärg.
Dagens skrivpass komponerades av Mozarts Requiem för att sedan övergå till From Autumn to Ashes. Igår kom C på besök och satt vid köksbordet, drack kaffe och pratade om hur det är att hitta sin plats här i livet, att lära känna sig själv och hur man vill vara som människa. Både hon och jag har utmanat oss själva de senaste åren och vågat förändra sådant som vi inte trivts med. Jag uppskattar att ha henne i min närhet, någon som vet hur det kan vara både när det är bra och när det är tungt, som kan påminna om det som är viktigt.

Inga kommentarer: