fredag 25 juli 2008

Chicko och jag

Jag är fågelvakt igen. Mister Chicko sitter på sin favoritpinne och knastrar för sig själv, äter lite gurka och blippar som en robot. Han och jag lyssnar på radion och skrattar åt alla stollar som ringer till Ring P1 för att vädra sina åsikter till den gode Täppas och det svenska folket. (Misstanken om att man kan bli homosexuell av pridefestivalen, att man får vitaminbrist av att bära burqa och att återinförandet av dödsstraff skulle spara en massa pengar till kriminalvården).
Eftersom grannarna är bortresta passar jag på att äta upp deras körsbär och läsa deras morgontidning i solen. När jag kommer in igen för att göra lunch envisas Chicko med att sitta på min hårknut och svaja medan jag steker halloumi med lime och timjan. Fler borde få ha en fågel på huvudet och grannar som är bortresta.

-

6 kommentarer:

Anonym sa...

Är du inte rädd att han ska trilla ner i stekpannan? Jag har också funderat över det där med vitaminbrist om man bär burka fast de kan väl göra som veganerna som går och får en spruta med vitamin k..eller vad det nu är de har svårt att tillgodogöra sig.

Martina sa...

Fåglar är generellt inte så bra på att trilla, tror jag, även om det faktiskt lät som om han trillade av pinnen igår :)

Du kan också ringa till Täppas. Burkan kanske har ett solgenomträngande tyg?

Anonym sa...

Oj, en veganfråga! Jag passar på att representera lite om det går bra. :)

Det enda som behöver tillskjutas vid totalt uteslutande av animalier är vitamin B12 (tablettform och multivitamin är vanligast, sprutor tar man nog mest till om det rör sig om en akut brist), resten går precis som i alla kostval att lösa genom balanserad diet. Olika former av tillskott är dock något som nästan alla behöver få i sig i någon form, oavsett matvanor. I Sverige är det t ex obligatoriskt att 'krydda' allt margarin med vitam A och D, saltet här innehåller ofta jod och knasigt nog är fruktjuicer ofta berikade med C-vitamin!

Jenny. sa...

Amen välkommen tillbaka till cybern! :) Vilka underbara tygkonsterk du har gjort! :) Du är så jävulskt duktig.

Anonym sa...

Fågelvakt. Jojo - Det har jag också varit. Fint sällskap. Min skyddsling hette Jussi och kunde ligga på rygg och leka med sådana där små platsfigurer som man hittade i flingpaketen förr. Särskilt förtjust var han i att brottas med Robin Hood. Vet inte vad han hade för sexuella preferenser men det såg väldigt misstänkt ut i vissa fall.

Men sedan upptäcktes att Jussi var hona, så hon längtade väl bara efter ägg, förstås.

Martina sa...

Sven:
Representera på du. Min blogg är din blogg, som man säger. Fint att bli upplyst :)

Jenny:
Amen tack du!

Bert:
Jussi är ett prima fågelnamn. Chicko ligger inte på rygg, däremot håller han på att städa buren som ett jehu och kastar iväg allt som är löst (eller som han tycker borde vara löst). Den gröna plastbollen är en favorit medan han fräser åt den regnbågsfärgade. Undrar hur Jussis och Robin Hoods barn skulle ha sett ut. Säkert väldigt fina.