tisdag 22 juli 2008

Tågresa

Har åkt tåg igen. Till Stockholm, till Umeå, Luleå och tillbaka till Göteborg. Den här gången var det SJ som stod för biljettkontrollerna på norrlandståget, som upplyste om nästa stopp och som serverade mat i stora onödiga plastbyttor.

Passerade kalhyggen, rosaröda rallarrosor och grusvägar som viker av och blir till något annat, som gömmer en övergiven tomt eller en badstrand. Åkte förbi våtmarker där flygfän stod still i kvällsljuset, hus med böjd ryggrad och avskavd färg, dunkla skogssjöar och spridda björkstammar som kan lysa så overkligt vita om kvällen.

Känns som om det var längesen jag såg norrland i sommarskrud.

Halv tolv på förmiddagen kunde jag stiga av vid centralen i Göteborg och försökte bära alla tre stora resväskor utan att knäcka någon central nackmuskel. Bar försiktigt på teckningarna som moster en gång gjort, teckningar som ska ramas in och tyckas om.

Tillbaka till min egen lägenhet, min egen kaffesort och dator. Till Husmannen, soffan och grannarna som skrattar ute på altan tillsammans med några amerikanska gäster. Det tar tid att ställa om till att vara hemma igen.

Tack alla för en fin resa! Och en extra kram till alla er som jag inte hann träffa den här gången!


-

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack!
(sade han surt, precis som om han skulle ha vågat.)

Anonym sa...

Det ska vara en punkt istället för kommat. Och stor bokstav i precis.

Martina sa...

Men hej, nu kände jag mig välkomnad tillbaka till bloggvärlden. Och jomenvisst, dig har jag ju faktiskt aldrig hunnit träffa så då borde du få minst två kramar. Och en punkt och stor bokstav.

Stifflert sa...

Jag vill ocksa traffa dig margit!!

Stifflert sa...

Jag vill ocksa traffa dig margit!!

Martina sa...

Jo, men nu har jag ju testkört storstan lite och vågar kanske åka dit igen. Fast om du är hemma så kan jag ju inte låna din säng!...Ja just ja, du ska ju börja sova i en hängmatta på balkongen. Perrans! :)

Anonym sa...

Jag vill ju också träffa dig (igen) :D Kram!

Martina sa...

Jo, men nu har jag ju testkört Umeå också och vågar mig kanske dit igen... :D Kruxet med Umeå som träffplats är bara att det ligger längre bort än Stockholm och alldeles för nära Luleå :)