torsdag 20 november 2008

Jäkla SJ till att vara luriga!

Länge, länge, länge fanns det inga hembiljetter kring jul och jag fick bekräftat att det nog var kört, tyvärr. Möjligen några enstaka platser på flyget.

Sen dök det plötsligt upp några tågbiljetter på sj:s hemsida, inte riktigt perfekta, men ändå. Försökte boka och då försvann de igen. Nästa dag var de där igen, flashade med att de hade blivit ännu dyrare innan de återigen upplöstes i tomma intet.

Igår hittade jag en resa dagen innan julafton, tre byten och med en restid från sex på morgonen till tolv på natten. Yupp. Jag skyndade mig att boka. Ombokningsrättigheter för flera hundra kronor? Nej tack.

Borde kanske ha förstått att det senare skulle dyka upp ytterligare en ny biljett; billigare, på en mer korrekt dag och på det vanliga nattåget med sängar som man kan sova i. Grrr. Min antipati mot SJ har härmed djupnat.



På hemresan bokade jag två dambiljetter till mig och Husmannen. Har ännu inte bestämt vilken taktik jag ska använda:

1. "Men oj då! Dambiljetter? Det hade jag helt missat."
2. Övertala honom att bära kjol och mascara.
3. Byta ut honom mot någon annan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aj,aj! Det är lätt att gå vilse i den där djungeln. Men tur att du hittat något i alla fall. Och det där alternativet du hittat fann också jag. Det är buss från Sundsvall, va?

Jag tyckte det var för grymt för att föreslå.

:-)

Kittin sa...

De är luriga som tusan! Jag vet nog. Mitt ex är lokförare.

Martina sa...

Bert:
Yupp, buss från Sundsvall.
Försöker övertala Husmannen att det handlar om vilken inställning man har. Att vi kan dricka kaffe i restaurangvagnen, äta mackor och peka ut genom fönstret, lösa sudoko sida vid sida, diskutera svåra saker och se på den fina vintervärlden som swischar förbi, timme efter timme efter timme. Han ser fortfarande väldigt skeptisk ut.

Kittin:
Aha, så då har du insidesinformation :)

Anonym sa...

Vad är en dambiljett?

Martina sa...

Matildas fikarum:

En bra fråga! En dambiljett är till en tågkupé med enbart damer i. Eller i detta fall: damer och en Husman.