lördag 22 november 2008

Låt den rätte komma in

Av de böcker jag läste förra året så var det "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist som fick högst betyg. Bra skriven, realistisk, väldigt kärleksfull och väldigt otäck. Igår gick jag och Husmannen och såg filmversionen.

Blod mot kontrasterande snö, instängdhet, avslitna kroppsdelar och närgågna bilder med vackert ljus.

- Va fin den var, jättefin. Poetisk, sa Husmannen nöjt och log hela vägen hem.

Extra roligt såklart är att vissa delar av filmen är inspelad i Luleå och att min gamla skola, köpcentrum och badhus figurerade.

Livet är att fly.
Att stanna är döden.

8 kommentarer:

Em. sa...

Jag gillade inte filmen. Jag blev besviken på att så mycket skars bort.

Martina sa...

Jag fick inte heller samma känsla för filmen som för boken men tyckte ändå att det var en helt okej film. Alltid svårt när man har läst och uppskattat boken innan, det flyter liksom ihop.

Nina sa...

Jag fick lust att läsa boken när jag såg filmen. Det var lite svårt att veta vad jag tyckte om filmen men jag kände en obehagskänsla när jag gick därifrån. Antingen var det för att filmen var bra eller så var det det där med den gamla skolan som gjorde det :) Vampyrer + skola = skräck.

Stifflert sa...

Jag fick lust att se filmen utan att läsa boken. Just nu är jag för rastlös för att läsa. Måste liksom göra något samtidigt och då glömmer jag bort att läsa.

Martina sa...

Kanina:
Haha, jo kombinationen skola och vampyrer kan nog framkalla obehag för många :)

Stifflert:
Se filmen du och strunta i boken, de är ganska lika ändå :)

Anonym sa...

Vilket badhus var det? Kan säga att jag aldrig varit där.

Martina sa...

Yo! Men det är ju badhuset i stan, det med den roliga skylten BAD (rolig om man tänker att det är en engelskspråkig turist som kommer till stan, vill säga). Du får åka och bada lite oftare och stoltsera med dina, för att citera dig själv, taniga små pojkskinkor :)

Anonym sa...

Jag hade varit där om det inte vore för att de har renoverat omklädningsrummen i sisådär 2 år... men nu jävlar - nästa vecka! Kanske...