söndag 6 december 2009

Helgen i bilder


Var på dödsföreläsning igår med L. Fick veta vad som händer med kroppen när vi dör, om döendet i 1800-talets bondesamhälle och om dödens närvaro i risksituationer. Fikat var grattis, föreläsarna charmerande och dödslotteriet innebar ingenting mer gastkramande än utdelning av böcker och filmer med dödstitlar. I slutet skulle det dock visas en obduktionsfilm. Då gick vi.

Meningen med livet enligt föreläsarna var 1. att leva det 2. att få insikter 3. att ha något att göra. Vad som var meningen med döden och med döendet var lite mer diffust. En övergångsfas. Något oundvikligt. Ett tillbakafödande.


En fikaträff hann jag också med.


Och bio.

9 kommentarer:

Hannan sa...

Vad såg ni för spännande?

Jenny. sa...

haha, men gud så fint! mera bildbloggar :) intressant ämne att fördjupa sig i en heldag, andra tankar än andra dagar ...

Martina sa...

Hannan:
Vi försökte se filmen Upp men istället blev det Luftslottet som sprängdes.

Jenny:
Jo, lite ovanligt tema på en lördag :)Men intressant.

Nina sa...

Jättefina bilder! Jag tycker att dödslotteri låter som att spela schack med döden fast för oss som inte är så bra på schack. Apropå schack så spelade jag backgammon igår. Jag vann! :)

DDT sa...

Men, det där hade jag velat gå på. Berättade de möjligen vad man skulle ha de där insikterna till? Eller vad man egentligen ska göra? Det gjorde de säkert inte. Sådant verkar det alltid som om man ska vara tvungen att fundera på själv. Det finns alldeles för få konkreta handböcker, tycker jag.

Väldigt fina teckningar och bilder, förresten.

Sven Teglund sa...

Det var fina teckningar, vilket bra sätt att åskådliggöra helgen!

Min son Anders, som läser i Gbg,var en av arrangörerna till föreläsningsdagen om döden. Det hade varit roligt att vara där och lyssna.

Martina sa...

Kanina:
Bra att du har talang för brädspel :)

Den där tjockisen:
Insikterna ska man kanske bara ha, lite som husdjur. Och göra... resa var ett förslag, hårt arbete ett annat. Håller med om att det finns alldeles för lite konkret vägledning :)

Och välkommen till min blogg!

Sven:
Åhå, jag tyckte väl han hade en synnerligen skön dialekt!
Det blev en uppskattad eftermiddag. Nästa tema var maskinen och människan.

Stifflert sa...

Mera bildbloggar!!! :D Du borde bli serietecknare. en sån där som har sin egen strip i nån fancy dagstidning. som nemi, fast margit.

Martina sa...

:)