måndag 2 juli 2007

El Croatia

Då har man varit i Kroatien och bättrat på tantpoängen:

1. För det första så åkte vi buss. (30-35 timmar: bra övning för rumpan.) Stor orangestrålande buss med klämmig reseledarinna som var vacker och sålde varmkorv och irish coffee till the olderly boys i sätet framför.

2. Som komplement till åksjuketabletterna önskade jag att jag köpt med mig ett par stödstrumpor. På allvar.

3. Framme i Kroatien åt vi frukost klockan sju varje dag. (Att jämföra med tidigare resor då jag aldrig hann med hotellfrukosten överhuvudtaget.)


Charter... Jag har ältat det förut och jag kommer att älta det igen:

På plussidan:

Det är enkelt.
Det är billigt.
Det är tryggt, andra fixar och alla pratar svenska.

På drygsidan:

Resan kantas av mindre tilltalande musik.
Det är torgförsäljare som vill sälja dig en snäcka/klippa ut din profil i papper/måla en tatuering på din bröstkorg och tacksåmickettacktack och man går omkring med en konstant känsla av att vara lurad och föraktad.
Det är medresenärer med träningsoverall och vita ortopediska sandaler som köper så många cigaretter de får på färjeöverfarten mellan Helsingör och Helsingborg.


... fast så mycket charterfeeling var det inte över den här resan. Mer som en kurortsupplevelse, (känns som ett passande ord.) The PartyPeople åkte med den andra bussen till Spanien istället.


Bussresan var lång men vacker. Tyskland var platt. Bergen i Österriket och Slovenien fantastiska. Havet inbjudande grönblått.

Kroatien: God mat. Slöa promenader. Blue moon i dansbanans högtalare om kvällarna, (nej, vi var inte där). Cykelstrapatser. Båttaxi till Rovinj. Hög faktor på solskyddet och varmt som satan så att man ända bara orkar sitta i skuggan och har en retsam, knappt skönjbar bikinigräns. Lite storm. Stenar som skär upp undersidan av fötterna om man inte köper genomskinliga badtofflor för överpris i souvenirbutiken som aldrig har öppet mellan 8-14 som de står - badtofflor som man glömmer på hotellrummet och skär sig i alla fall.


Och det har regnat i Sverige hörde jag.


*

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du är hemma igen! Jag kan inte riktigt avgöra om du hade det bra eller inte i utlandet men jag hoppas att semesterlugnet övervägde de trasiga fötterna och lilahåriga tanterna. KRAM KRAM

Stifflert sa...

Jag ska nog aldrig åka på charter. Låter ju fruktansvärt. Tack för upplysningen!

Hade ni det lite bra i alla fall? Typ god hotellfrukost och vacker natur?

Jenny. sa...

Åh, äntligen hemma igen! Du lämnade ett hålrum i blogspace efter dig...:)Det lät halvbra det där...Jag trodde charter var vanliga människor som åkte flygplan nånstans där man enbart kan sola och supa. Men det ser ut att vara grymt vackert!

Anonym sa...

Grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis grattis

Martina sa...

Kaninen: På en skala mellan lyrisk resejubel och total flopp så hamnar betyget på.... en helt okej och skön semester :)

Stifflert: Fast en charter kan vara mycket mer än en charter beroende på vad man gör det till... tror jag... och jo frukosten innehöll världens godaste croissanter (som man mådde lite illa av) och naturen var stundtals häpnansväckande.

Jenny: Jag gillar tanken på att vara ett hålrum :)
Sol och suparna åkte till Spanien. Sol och vinarna åkte till Kroatien.

Gratulationskaninen: Tack. Igen :)

Stifflert sa...

Hörru monstret!

Hålet i cyberspace tycks inte ha blivit igentäppt bara för att du kom hem.

våga blogga!

Martina sa...

Ett verbalt örondrag från Stifflert.

Trevligt.

:)