fredag 20 juli 2007

Halvtid

Igår ringde chefen och harklade sig. Tog upp det vi diskuterade i våras. Att pengarna inte räcker till just nu. Så det kommer att blir halvtid. För mig. I alla fall tills vi är på fötter igen.

För några månader sedan hade jag blivit skräckslagen. Rädd att falla tillbaka i gamla mönster. Inte klara av att hitta jobb. Må dåligt och dåligare och dåligast. Nu har jag lite mer fibrer runt ryggraden. Lite modigare.

Men vet inte riktigt vad jag ska söka för annat jobb. V
ad jobbar folk med egentligen? Själv räcker min fantasi bara till att tänka: lager, städpersonal, äldreboende, frukostvärdinna, personlig assistent, serveringspersonal, dagisfröken. Inget som lockar så där nämnvärt.

Konstnären i mig vill ju förstås stanna hemma och måla och skriva och sy lapptäcken. Men jag vet ju att hon inte är tillräckligt disciplinerad för det. Om jag ska ta henne på allvar får hon skärpa till sig.



*

6 kommentarer:

Jenny. sa...

Man kan ju även utbilda sig till något som har med sina intressen att göra :) Konstnärskan inom dig är ju redan proffs, allt hon behöver är nog en titel!

Jenny. sa...

ELLER! så uppfinner du ett eget jobb och startar företag :)

Anonym sa...

Du ska va regisör har du ju bestämt. Annars tycker jag att du ska stanna hemma och måla och dricka svartvinbärssaft (istället för rödvin) och lyssna på bra musik. Rikedom är ute och fattig konstnärinna inne. Det är så inne att det inte har kommit på innelistan i veckorevyn (eller vilken tidning det nu är som nu är inne just nu)ännu.

Martina sa...

Jenny:
Jo! Utbildning hade jag glömt att det fanns. Tål att ges en ordentlig funderare. Strökurser kan man ju också läsa. Fast jag behöver ju öva mig på att jobba också.
Om man ska frilansa som journalist så kan man starta eget. Hyr ut sig. Låter svårt.


Kanina:
Fast det var ju det där med disciplinen.

Anonym sa...

Om du är odisciplinerad blir du fattigare och automatiskt en bättre konstnärinna.

Martina sa...

Fast det skulle ju innebära att jag måste sälja min konst! *ryser*

;)