tisdag 4 september 2007

Mofasa uppdaterad

Så ringde till slut den av Arbetsförnedringens utsända. En jovalisk man som efterfrågade sådana där papper med linjerade rutor som ska fyllas i. Blanketter.

Margit: Men om jag hade tänkt jobba två veckor och vara ledig- jag menar, vara arbetssökande i två veckor...? Är inte det också att arbeta halvtid?
Den jovaliska: Vad säger a-kassan om det.
Margit viskar uppgivet: Jag vet inte, vad tror du att a-kassan säger om det?
Den jovaliska: Då måste du nästan bli uppsagd och anställas igen.
Margit: Min chef gillar inte papper och sånt.
Den jovaliska: Nähä, men det måste man.
Margit: Jaha.
Den jovaliska sa då tyvärr inte: Men vilken tur att jag redan har fyllt i alla blanketter åt er! Nu behöver ni bara skriva under så är allt kirrat! Tudilo!


Margit funderar vidare på bloggen:
Måste man alltså arbeta fyra timmar om dagen om man arbetar femtio procent? Hm. No can do. Hm. Kanske ringa a-kassan och bli klokare. Hm. Kanske jag inte alls gillar sådana samtal. Och vad betyder egentligen jovalisk? Och varför sitter jag inte vid den andra, internetfria datorn och jobbar?


-


3 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med deltid är upp till dig och din arbetsgivare väl. Jag har varit med om folk som har jobbat halvtid och då jobbat 5 timmar måndag till torsdag och varit ledig fredag. Jag har jobbbat både 50% och 75%. Då jobbade jag inte 4 respektive 6 timmar per dag utan lite olika. Huvudsaken var att jag fick ihop till mina timmar i slutändan! Det är kanske skillnad att jobba heltid en vecka och sedan vara ledig nästa vecka, men jag tycker inte att det ska vara det!

Stifflert sa...

Stackars Margit! Jag har så svårt för byråkrati och du verkar vara likadan. *klappar snällt på*

Martina sa...

Storasyster klokasyster:
Man kan ju tycka att det inte spelar någon roll när man jobbar bara det blir rätt timmar på slutet, men så fungerade det tydligen inte. MEN du har ju rätt i att ingen kollar sånt så då gör man väl som man vill :)

Stifflert:
Klapp-tack. Sympati-tack. Pju. Byråkrati är som värsta mentala os-grenen.