fredag 21 augusti 2009

Att göra sig glad igen

Sedan i måndags har jag varit ledig och lagt pussel och zappat några timmar för mycket mellan tevekanalerna. Det har inte direkt hjälpt mot den här håglösheten som gjort sig hemmastad i mig. Igår bestämde jag mig för att vädra i tankarna. Jag la ut en filt på gården och blundade mot solen medan jag lyssnade på gamla avsnitt av sommarpratarna i P1 och skrev listor på vad som skulle göra mig glad igen.

Har haft en konflikt som har legat över mig i flera dagar och lämnat avtryck. Har försökt att arbeta men utan att riktigt kunna koncentrera mig några längre perioder. I de korta pauserna dyker ledsamheten upp som något trött och ömt. Ingenting här i livet är konstant och motgångar hör också till, obekväma dagar när ingenting känns roligt. Sen gäller det att inte fastna. Tips på hur man gör sig glad igen?

2 kommentarer:

Mats sa...

Det jag tänker berätta nu är inte ämnat som någon sorts uppmaning att göra likadant, och du kommer troligtvis hursomhelst att rynka på näsan och tänka "vad fan?"

Men iallafall: jag har börjat spela golf. Det finns fan i mig inget som rensar skallen på samma sätt.

Och jag menar som sagt inte att du skall göra det, utan att hjärndöd aktivitet är ett rätt bra sätt att komma förbi det där tunga. Om inte annat så för en stund.

Därför: akvarellmålning. Tetris. Rensa kylen. Sortera bokhyllan i bokstavsordning. Minigolf. Korsord. Göra listor.

Ja, typ allt som inte ger hjärnan tillfälle att skapa utrymme för annat, för att sedan fylla de utrymmena med dumheter.

Fast jag är övertygad om att du hittar ett sätt.

Martina sa...

Målar du akvarell Mats? Jag kommer nu att vara häpen en hel vecka istället för håglös.

Golf har jag nog aldrig övervägt, men är nog inne på samma spår. Min plötsliga längt' efter att få fjällvandra eller i alla fall elda lite fyller nog samma funktion. Det är ju synd bara att passivitet och håglöshet liksom hör ihop... ska testa att städa imorgon och kanske testa tricket med att sortera böckerna i bokstavsordning.