måndag 6 oktober 2008

Barockt

Jag har alltid trott att jag inte gillar barockmusik men så förra året gick jag och lyssnade när Göteborg Baroque spelade Maria Vesper av Monteverdi och så kom jag på mig själv med att sitta och gråta för att det var så vackert.

Härom veckan fick jag och Husmannen biljetter till den närapå fyra timmar långa barockoperan Julius Caesar av G.F Händel, (hör smakprov här). Det var fnissigt och ovant med countertenorerna (nutidens okastrerade kastratsångare), en jäkla massa cembalo och ett evigt upprepande av textrader som "Den mitt hjärta hava begär, var inte så sur och tvär", och jag satt och blev tårögd igen.




(Klipp från Giulio Cesare, Royal Danish Opera, 2005.)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Klippet från göteborgsoperan var ju helt förtrollande. Såg att det var en timmes introduktion också före operan. Man får liksom inget gratis när man ska se opera. Som ett träningsläger fast vackert och känslosamt.

Anonym sa...

Det är nåt speciellt med att koka havregrynsgröt och lyssna på barockopera samtidigt. Gröten blir som så mycket noblare helt plötsligt. Men de där countertenorerna, de låter fint men de är lite svårt att ta dem på allvar. Vad tror du att man kapar för del på dem nu för tiden för att de ska kunna låta så?

Martina sa...

Haha, jo man kan undra vad det är för del som man kapar nuförtiden för att de ska låta som de gör... kanske använder de bara klädnypor?
De är lite svåra att ta på allvar, countertenorerna, särskilt när de på ett mycket manligt sätt ska belägra någon dam och sedan sjunger ut sin njutning - i falsett.
Tjejerna i operan imponerade mycket mer.
Roligt att du också tyckte om :)

Anonym sa...

Och jag som i förra veckan köpte 600-kronorsbiljett till en konsert ingående i Mattei-festivalen. En barockkonsert!

Har man betalt så mycket bara för att sitta och lipa?

Martina sa...

Lite samma koncept som terapi, dyrt och smärtsamt ... fast du är ju en man från norr så du klarar dig säkert. Armarna i kors och bit ihop.

Mattei-festivalen verkar för övrigt bjuda på utmärkt musik! Något att se fram emot i vintermörkret.