måndag 20 oktober 2008

Margit goes Turistbyrå

Happ. Pappa var här på besök och så här såg vårt ambitiösa program ut:

Lights in Alingsås:
Varje år ljusdesignar man Alingsås och så kommer det många tusen folk som promenerar omkring i mörkret, dricker varm choklad i plastmuggar och glor på röda forsar och blåa buskar.
I år var det dock inte lika spektakulärt som förra året. Att ljussätta ett träd med grönt, rött och gult känns inte så nyskapande så här på hösten, och att punktbelysa korset på missionskyrkan och ha det som en av anhalterna är bara dumt.

Röhsska museet:
Museum brukar jag i vanliga fall undvika på grund av min starka övertygelse att de är tråkiga, att de innehåller dammiga arkiv och uppstoppad saker som luktar märkligt. Men tydligen så kan de också innehålla snygg design, skateboards och en stor snoppsamling från Thailand.


Göteborgs symfoniker:
Symfoniorkestrar ska man inte heller ha fördomar mot. Särskilt inte när de har en dirigent som är ung, världsberöm och har humor. Konserten inleddes med Sibelius och soloviolinisten Sergey Khachatryan som spelade så det kändes.
I norrländsk anda gav pappa betyget: jodå, det tog.

Slottskogen och naturhistoriska museet:
Pingviner, rosa flamingos och kärvänliga älgar. Först såg vi levande djur i slottskogen och därefter uppstoppade på naturhistoriska -->

Mary Poppins:
Musikal på GöteborgsOperan. Glitter, show och barnasång.


17 kommentarer:

Jenny. sa...

Jisses, du är ju som ett vandrande upplevelsecentrum :) Bli guide?

Martina sa...

Jomenvisst! Ett besök hos Margit och ditt liv kommer förändras för alltid :)

Anonym sa...

Är det en tillfällighet att göteborg har countertenorer på operan och snoppsamling på museet samtidigt? Kanske inte är äkta countertenorer..

Anonym sa...

Den där mungon eller vad det är ser verkligen rolig ut! Är det monstret han är rädd för?

Martina sa...

Kanina: haha, det hade jag inte tänkt på, men visst måste det finnas ett samband mellan snopputställningen och countertenorerna.
Och mungon ser verkligen helt vrickad ut och så är det synd om den också.

Anonym sa...

Mungo? Är inte det där en sådan där possum? Eller en opossum. Betyder det att det inte är en possum? Som att säga okommit eller oköpt, som di gör i Västerbottens mer ociviliserade delar (typ Skellefteå och Umeå)?

Men visst blir det läskigt med den där uppstoppade saken, när man inser att även roadkill får bäbisar?

Ser din pappa ibland. Han ser lite sportig ut.

Martina sa...

Hej du fin Mats! Du har säkert rätt i att djuret är en possum, roadkill eller i alla fall en omungo. Jag lät mig påverkas av Kanina (se ovan) och trodde att hon visste vad hon talade om. Nu låter jag mig helt viljelöst påverkas av dig istället.

Tänk vilket öde att bli uppstoppad omgiven av sina uppstoppade små barn och därtill tvingas se helt förryckt ut. Ack ack.

Min pappa går på gym så det var en helt korrekt iakttagelse. Han har blivit sportig, glad och klok med åren :)

Martina sa...

Nu googlade ja på mungo, possum och opossum. Lurt. Jag tycker mer det liknar han i Ice Age.

Anonym sa...

Jag tar inte på mig något ansvar eftersom jag garderade mig med att skriva "eller vad det nu är" men ni har nog rätt i att det är en omungo i alla fall. Jag tänkte också på den där filuren i Ice Age men det är ju någon slags ekorre. Jag tror att det mest troliga är att det är en opossum och då menar jag alltså inte den västerbottniska versionen av ickedjur. De ju ofta en hop med småttingar på ryggen så det stämmer med den desperata blicken. Om man tittar i Nordisk familjebok så tycker jag att den liknar den opossumen http://runeberg.org/nfcb/0315.html fast helt säker kan vi inte vara förrän du har traskat tillbaka till naturhistoriska och kollat namnlappen på den. Är du lat så kan du ju anlita en zoolog också.

Anonym sa...

Hahaha!

Ja, oavsett vad det är så ser den helt förryckt ut. Blir osäker om det är en possum eller opossum. Kan det vara en kloak-, skåp- eller pissråtta?

Anonym sa...

Det är lite zen över det hela. En possum är en possum i usa medan den är en opossum i sverige. Fast en opossum är inte en o-possum i västerbotten bara en possum som råkar ha ett o framför. Det komplicerar saken att opossum inte finns i sverige, kanske är därför de är opossum här och possum i usa.

Martina sa...

Kanina:
Okej, skriver upp *traska tillbaka till naturhistoriska och kollat in mungots namnlapp*

Mats:
Skulle mycket väl kunna vara en skåp- eller pissråtta :)

Okanina:
Är fascinerad över ditt sätt att tänka :)

Anonym sa...

Okanina, det blev väldigt invecklat. Vad kan vi göra för att underlätta för Skellefteåborna? Det finns andra ord som kan förvirra.

Ex:
Kattdjuret ozelot. Där måste det förtydligas att det INTE rör sig om ett kattdjur som INTE är en zelot. Mitt förslag: SchtoorPrickiKatt. (jag tror att den är prickig allafall)

Ordet 'ohyra'. Det finns så mycket rum för feltolkning där. Det kan nämligen mycket väl användas som "han få' ohyra min sommarschtuuga".

Följdaktligen betyder inte heller ordet 'obehag' något som inte är kvinnobröst.

Ja, ni ser ju. Vilket strul.

Anonym sa...

Mats: Fast ozeloten är ju inte en zelot (alltså en o-zelot för oss i västerbotten), eftersom den är en ozelot. Det är fortfarande svårare med opossumen som är en possum i den engelskspråkiga världen. Man kan säga att "han få' ohyra min sommarstuga" men oavsett om den blir uthyrd eller inte så finns där säkert lite ohyra som inte betalar hyra. Alltså varken han som får ohyra stugan eller ohyran betalar för sig även om det är mer troligt att ohyran bor där om han som får ohyra stugan inte är där. Om man får krypen att betala för sig så måste de väl bli ohyresgäster eller är det alla de som inte bor där?

Pjhu!

Martina sa...

Mats:
Hahahaha!
"Han få' ohyra min sommarschtuuga".

Kanina:
Du är söt i hjärnan du :) Invecklad, men söt.

Anonym sa...

Kanina, din logik och ditt sätt att vara två tankevurpor före slår mig med häpnad.

På tal om o-ord: det finns en smärtstillande gel på Apoteket som heter Orudis. I min bok betyder 'rudis' att man är en gröngöling, orutinerad, oerfaren ungefär. Hur tolkar man då salvans namn? Att den är ytterst kompetent?

Anonym sa...

Mats: Så måste det vara. Ungefär som den intelligenta värktabletten Ipren som inte fick heta intelligent eftersom den bara är en värktablett.