fredag 10 oktober 2008

Recept igen - nu med choklad!

Igår åt jag och Husmannen alldeles för mycket kladdkakesockerkaka med alldeles för mycket glasyr alldeles för nära läggdags och var pigga som två amfetaminister när det väl var dags att knoppa in. Prova du också! Gott som attan och livsnödvändigt i tider som dessa.

Trolltårta

175 g smör
2 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl kakao
1 dl vatten
2 dl filmjölk

Smält smöret. Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ihop.
Lägg ett smörpapper i en långpanna, häll i smeten och grädda på den nedersta falsen i ugnen i ca 25 min på 175 grader.

Glasyren - blandas ihop utan krusiduller och kan också hoppas över helt.


75 g smält smör
5 msk starkt kaffe
(kan bytas mot vatten)
6 msk kakao
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

Grundtanken med det här receptet är att man sedan ska låta kakan svalna, bre på glasyr och dela hela härligheten på mitten, lägga den ena halvan ovan på den andra och dekorera med frysta chokladtoppar/mums-mums som fått smarties/non-stop till ögon och ett tårtljus genom skalpen. Men det är ju valfritt hur festligt man vill ha det.

(Receptet har jag fått av Kanina på den tiden när vi fortfarande var unga.)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hoppa över glasyr! Är du alldeles knäppig?!!! Det är ju den som gör hela tårtan. Mumsmumsen kan man däremot skippa.

Martina sa...

Det ryms fem deciliter florsocker i glasyren, det tycker jag är fascinerande. En halv liter florsocker, inte konstigt att man blir lite hög :)

Anonym sa...

Jag läste idag om att man kan pierca sig i huvudet så den trycker mot hjärnan så man alltid har ett lyckorus. Jag tror att jag föredrar en halv liter florsocker. Då får man ju nöjet att fylla på trolltårtereserven också!

Martina sa...

Jaså, hjärnpiercing är det senaste. Nackdelen med florsocker, precis som med alla andra uppiggande preparat är det bekanta bakruset. Till och med Husmannen, som jag nog får säga tillhör sockereliten, lyckas bara med ett begränsat antal trolltårtbitar. De är goda, men de är söta.