onsdag 26 mars 2008

Riktlinjer för Arbetsförmedlingens personal


"I början av sin arbetslöshetstid kan den sökande fortfarande ha ett visst mått av engagemang. Den sökande kan ta egna initiativ och ställa specifika frågor.


Åtgärd
Den första åtgärden vid liknande händelser är att genast överräcka den sökande en broschyr av något slag. Det viktiga här är inte så mycket innehållet som själva överräckandet.

Rekommenderad fras:
- Här står allt du behöver veta.

Om den sökande fortfarande envisas med att få svar på sina frågor kan du med fördel skriva ut något från datorn som överlämnas enligt samma principer.


Överkurs
Om den sökande ändå inte fogar sig bör du så snabbt som möjligt planera in ytterligare aktiviteter som exempelvis:
1. Komplettering av även helt ovidkommande meriter
2. Upprättande av Handlingsplan B.
Allt för att den sökande ska få utlopp för överbliven energi.


I nödfall
Börjar den sökande uppträda hotfullt och aggressivt kan du le lite extra och meditera över att det tar olika lång tid för arbetslösa att godta sin nya situation.

Avsluta gärna besöket med fraser som:
Det här kommer nog att lösa sig ska du se.
Kommer tid kommer råd.

-

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är hemskt och det är sant. Fy fan.

Martina sa...

Jo :)

Anonym sa...

Sant. Du glömde skriva att de gärna mosar en lite extra med en krossande komentar om man verkar för glad. Man måste ju förstå det dystra i sin situation! Fast jag måste säga till arbetsförmedlarnas försvar att jag träffade en bra förmedlare för ett tag sedan. Han sa att det var bättre att jag sökte kvalitativt än kvantitativt. Han läste Stieg Larsson också. Han fick för visso upp en jobbanons för ett annat jobb till sig själv på datorn medan jag var där vilket tyder på att jag kommer bli av med honom som bra arbetsförmedlare snart...

Anonym sa...

Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Helvetets filialer på jorden.

Martina sa...

Kanina:
Haha, jo men jag har också träffat en trevlig arbetsförmedlare en gång. En ung tjej som både förstod vad jag menade och kunde svara på min fråga. Så det finns hopp.

Annapanna:
Precis! Allt som livnär sig på blanketter i någon form.