tisdag 2 september 2008

Kreativitet och inre motivation

I längden är det inte bra för mitt självförtroende att vara arbetssökande, den överflödiga tiden gör att jag börjar grubbla för mycket. Ett sätt att handskas med det har varit att se målandet (och även arbetssökandet) som ett arbete med fasta tider. Jag stiger upp tidigt, äter frukost, fyller på med vatten i penselburkarna och lyssnar på gamla avsnitt av sommarpratarna medan jag målar. Till min stora förvåning har motivationen stannat kvar.

Den stora skillnaden mot för tidigare försök att hitta rutiner är kanske min grundinställning, att jag målar för att må bra.
Det handlar inte längre så mycket om andras bekräftelse utan om en egen vilja och lust. Jag sätter mig inte framför staffliet med tanken att jag ska måla något storartat utan försöker istället se det som övning, att det får bli som det blir. Jag har tålamod med sig själv även när det går trögt och tänker att det vänder om jag ger det tid, försöker memorera de där dagarna när timmarna flyter undan, koncentrationen är som störst och jag kan bli så där rakt igenom salig.

Framåt tio på förmiddagen är det dags för nytt kaffe och några digestivekex, sedan målar jag så länge det går bra. Vissa dagar blir jag sittande och bara känner hur det tar emot, då får jag jag tillåtelse att åka och köpa mer duk, fylla på med färgtuber eller gå till biblioteket för att bläddra i konstböcker. Jag är en snäll arbetsgivare som inte är helt omöjlig när det gäller flextid. Idag står det dock arbetssökande på schemat, (varvat med att pyssla om min på senaste tiden ack så försummade blogg).


-

4 kommentarer:

Stifflert sa...

shit vad duktigt av dig! struktur, det är ju svårt!

Anonym sa...

Wow - vilka tavlor, hur fina som helst! Jag bara ääälskar din simOS i Kina och de andra två. Du är ju en cool bloggare ju, men det kunde jag ju ana. Du är ju en cool person! Vi ses på fika!

kram
Miksnubben Anders

Jenny. sa...

Det är inte heller helt bra för självförtroendet att få ett nytt jobb man bara fattar hälften av...tänk så, tänk så...;)

Annars lät det onekligen som good thinking det där med målandet, det kan ingen ta ifrån dig. Ska låta mig inspireras av dig nu genast!

Martina sa...

Stifflert:
Man får liksom passa sig när det gäller dig och Jennyn. Det kan vara svårt att veta när ni är så där retsamt småironiska eller helt allvarliga :)

Miksnubben:
Fina ord. Tack ska du ha!

Jenny:
Haha, så det är så jag ska tänka: nytt jobb, få panik, tro att man ingenting förstår och känna sig bortkommen och minst på jorden...

...och sedan fattar man hur det hänger ihop och man kan inte förstå vad det var man jagade upp sig över i början och sedan känns det utmärkt och så blir man några centimeter större :)