torsdag 5 mars 2009

Att skriva boken

Har följt råden i "Skriv boken!" de senaste veckorna och skrivit så gott som dagligen och tagit del av Johanna Wistrands tips och förslag på hur man kan närma sig skrivandet och hålla kvar ångan även när det tar emot.

Just nu sitter jag och stuvar om bland scenerna och försöker hitta en vettig grundstruktur. Det är en rolig fas där timmarna har en tendens att försvinna. Jag dras med och blir berörd av mina karaktärer, gråter för deras skull, ler överseende och undrar vilka fler hemligheter de har som jag inte vet om.

Det svåra med att skriva är att komma ihåg att fortsätta skriva även när det är tråkigt. Jag brukar ha mina skrivarfaser som sedan tar slut och så startar de om efter några månader och då måste jag på nytt sätta mig in i texten och skapa en känsla för berättelsen. Med alldeles för långa uppehåll är jag inte längre samma människa och då har texten tappat sin mening.

Efter de här veckorna har jag lärt mig se fram emot min tid framför datorn, att sänka kraven på mig själv och att hellre skriva kort och dåligt än att inte skriva alls, att planera skrivandet, ha tålamod och aktivt söka inspiration. Min nästa utmaning blir att så småningom lyckas komma till ett avslut där texten känns färdig.

Inga kommentarer: