måndag 27 augusti 2007

Mikrokunskap


1. Det är mycket bättre att värma de frysta köttbullarna först och inte genast tillsammans med de redan kokta restmakaronerna som står i kylskåpet och är kalla. Makaronerna har en tendens att bli stenhårda då.

2. Kastruller som är gjorda i andra matrial än plast och porslin luktar konstigt om man mikrar dem. Det blixtrar också. Blått. Och det är som en extremsport att våga testanvända mikrovågen efteråt.

3.
Kastruller och bestick beter sig på likvärdiga sätt i mikrovågsugnar.


-

6 kommentarer:

Pär Westling sa...

Ang. punkt 3. Har du testat? och du, om du ställer en konservburk i micron kommer du blåsa ut hela köket. Jag såg testet på Mythbusters.

Stifflert sa...

Tantiga djuptallrikar med en liten guldkant beter sig på liknande sätt.

Anonym sa...

Jag har också sett Mythbusers. Det är nog bara om man har konservburken stängd och fylld med bönor som den exploderar. Om du öppnar den först så slår den nog bara gnistor. Är det inte det första man får lära sig när man skaffar micro, att man inte ska sätta in metall? Det låter för övrigt väldigt jobbigt att värma köttbullarna en och en. Då går det nog snabbare att värma dem på spisen. Finns det kastruller som är gjorda i plast och porslin? Bara undrar... Det där med guldkant har jag också testat. Det luktar konstigt också.

Martina sa...

Pär Westling: Aha. Min mikrokunskap var tydligen inte komplett... och ett nytt kök är precis vad jag behöver.

Stifflert: Kusinens koppar från indiska också, men inte mina super(not)trendiga djuptallrikar med blått och rosa från åttiotalet.

Komentatorn: En expert minsann. Fast du missförstod mig lite... eller så är du nått slags ironisk.

Anonym sa...

Vem är det nu som inte har skrivit nåt nytt inlägg på flera dagar!?

Jenny. sa...

Är det ingen som provat micra folie...? Party, party...